By opbygning - Nye/mindre aktive

Skolehaven

Elite medlem
Reaktionsscore
11
Da jeg lige har lidt tid så vil jeg her give mine tanker omkring by opbygning for begyndere og mindre aktive spillere. Her snakker vi naturligvis i opstartsfasen. Jeg vil slutte af med mine tanker om hvordan byerne bør se ud og hvorfor.

Det første man skal være opmærksom på er om man vil bruge tiden der skal til for at farme godt. Vil man ikke det, så vil jeg anbefale at bruge denne guide som opstart. Jeg vil bruge V8 som grundlag, hvor der er 6 dages BP (begynderbeskyttelse).

Til at starte med bør man tage tutorialen. Den giver lidt ekstra råstoffer og lidt spyd. Den får dig dog til at sende spydene ud at angribe, men jeg vil anbefale man afbryder det angreb da du med sikkerhed vil miste mindst den ene. I forhold til deres pris så kan det kun begrænset betale sig (samlet pris for en spyd er 90 råstoffer og 4 spyd kan max bære 100). Mange vil foreslå dig at bygge statuen med det samme og få dig en paladin, men hvis du ikke farmer eller kun gør det i begrænset omfang er det et rent spild at starte med dette. De to ting tilsammen koster 740 råstoffer og paladinen skal derfor gå 8 ture med fuld last (100 råstoffer) før han har tjent sig selv hjem. Han er en stærk defensiv enhed men du har ikke behov for ham før du risikerer angreb imod dig.

Derfor vil jeg sige at de første 4 dage skal gå med kun at opgradere dine miner. Dog med den mente at inden du logger af kigger du lige om dit lager kan indeholde alle råstofferne du tjener til du atter logger på. Der er jo ingen grund til at de går til spilde. Ganske enkelt klik på lageret og du kan se hvor mange timer der går før det er fuldt. Efter 4 dage burde dine miner være i et trin der ligner 10-12. Det første du gør efter 4 dage er at sørge for at dine miner er samme trin. derefter skal resten af dine 2 dage i frihed gå med at få gemmestedet i 10 (sikrer dig at dine fjender ikke kan røre de første 2k af hvert råstof. (dit lager er sikkert kun i trin 5, der giver plads til 2285 af hvert råstof, hvilket gør dig til et mindre attraktivt mål)) Det andet du bør gøre er at få hovedbygningen i trin 5, få en kaserne og få en smed. De fleste der gerne vil have spillerfarme bruger økser til at fjerne dine tropper med og det virker meget godt imod alle dem der kun har spyd. Du bør derfor få smeden med og bygge sværd til at forsvare dig med dem. Skulle nogen alligevel bruge LK (let kavaleri) så har du til hver en tid din milits du kan opstille via din farm. Militsen fungerer som spyd i kamp så der er ingen grund til at bekymre sig om at man ikke har for mange af disse.

Når BP er slut burde de første sværd være færdige, men for at der skal være en god chance for at du får en fornuftig hær og undgår dyre tab i starten så bør de ikke være hjemme, men ude at gå. Send dem ud at farme så de kommer hjem når du er på igen eller send dem som opbakning til en i stammen der er magasinholder (hele stammens def står her og det er derfor meget dyrt hvis fjenden rammer her) eller til en der er aktiv og kan sende dem retur hvis han selv bliver angrebet. I nødstilfælde kan de stå hos en der er usandsynlig at han bliver angrebet. Det vigtige er at de bliver sparet sammen til de kan slå hårdt igen. de der er gået efter offensive tropper kan allerede efter blot 6 dage slå meget hårdt.

De næste dage bør gå med at få minerne i 15 (selv med hyppige besøg kan dit gemmested holde nok råstoffer til du kan nå hertil). Højere op vil være en rar og kærkommen ting men du er først nødt til sikre dig imod yderligere angreb. Din mur bør derfor komme i mindst trin 5 og helst trin 10 (bonus er at det giver fjenden tab selv om dine tropper ikke er hjemme indtil de får rambukke med). Fjender der er ude efter flere råstoffer de kan plyndre sig til kommer ikke igen hvis der ikke er noget at hente og langt mindre hvis det endda giver dem tab af tropper. På dette tidspunkt er du formentlig også begyndt at få din farm op og dit lager er kommet yderligere nogle trin op. Dette bør de fortsætte med og dine miner børe ikke stige for hurtigt, da du fremover vil have råstoffer som dine naboer kan komme og hente imens du opsparer til dette. Derfor skal dine tropper nu være hjemme og du bør bygge en masse tropper sværd og i mindre grad spyd. Dit troppetal for sværd bør som udgangspunkt ikke ligge under 20 * din timeindtjening. Mange vil se sultent på byer med miner 22+ når de skal i gang med at adle, så her er det ikke at overdrive at have 1500 spyd, 1500 sværd, 1500 buer, 300 spejdere (til at holde en smule af spioneringsforsøgene væk eller i det mindste at få det til at have en pris at kigge forbi). Som det kan ses så betyder det at din kaserne skal op i trin for at kunne følge med og det samme gælder din farm.

Mange vil gerne have en by nr 2 når de har minerne i 22+, hvilket er forståeligt, men ikke klogt med mindre man har mange tropper. en by der allerede har et akademi og høje miner er et meget attraktivt mål hvis der ikke er mange tropper. Jeg vil ikke anbefale at gå efter akademiet med mindre man har mindst 2k af hver def enhed (spyd, sværd, buer) og gerne 3k. Men udover dette er det et udmærket tidspunkt at gå efter by nr 2 når man har miner i 22-25.

Da jeg ikke har testet denne start metode igennem så er dette mit gæt for hvordan din by ser ud når du skal i gang med at adle:

Hovedkvarter trin 20
Kaserne trin 15-20
stald trin 5
værksted trin -
Akademi trin 1
Smed trin 20
forsamlingsplads trin 1
statue trin 1
marked trin 10
træ/ler/jern miner trin 22-25
farm trin 26
lager trin 20-25
gemmested trin 10
mur trin 20


Dette er enden på min opbygningsguide til nybegyndere og mindre aktive. spørgsmål stilles naturligvis i tråden og jeg vil derefter svare når jeg har mulighed herfor. Nu kommer mine tanker om hvordan en færdig by bør se ud:

Hovedkvarter trin 20
Jeg ser ingen grund til at bygge den højere op for andet en pointenes skyld og det er ingen fordel før man kæmper om pladserne de sidste dage lige inden en server lukkes. på alle andre tider optager den bare 376 pladser i din farm. Den eneste fordel er at du kan opbygge din mur hurtigere, men det giver meget sjældent en fordel imens de ekstra farmpladser giver en konstant ekstra fordel. Den skal dog op i trin 20 for at kunne adle/bygge mønter fra byen, men selv hvis du ikke vil det er 99 farmpladser ikke det vilde at investere heri.

Kaserne trin 25
Kasernen er næsten altid den du venter på, uanset om du bygger offensive eller defensive tropper, så helt op med den

Stald trin 20 I defensive byer kan man argumentere for om den skal så højt op, men i offensive er det nærmest en nødvendighed hvis du skal kunne ramme andre spillere så hurtigt som muligt. I defensive byer kan den sagtens nøjes med at være i 10-15, da de fleste alligevel bygger så få TK (ca. 1200)at stalden sagtens kan følge med til blive færdig lige så hurtig som Kasernen. Men ved større antal bliver trin 20 en nødvendighed eller hvis man gerne ser sine TK hurtigt færdige så har mange defensive tropper hurtigt.

Værksted trin 2 Mange mener at værkstedet skal højere op, men jeg ser ingen grund til dette. Værkstedet er altid først færdig (selv med 300 rams og 100 kata'er og i en senere guide om troppeopbygning vil jeg slet ikke komme op på så mange værkstedsenheder)og med trin 2 kan du sagtens bygge katapulter. Grunden til ikke at bygge højere skal dog ikke ses i de 63 farmpladser der frigives da det ikke er den store forskel omend det stadig tæller lidt i den positive retning. Da V8 hvor jeg bunder denne guide i ikke er paladin våben med så er der ingen behov for katadeffbyer, som ellers kunne bruges til at forsvare trin 15 opbygning

Akademi trin 1
De færreste gider bruge tiden på at sende deres råstoffer rundt til nogle få akademibyer der bare skal bygge mønterne og adles fra. Med mindre man vil bruge vildt meget tid på dette så vil jeg ikke anbefale at spare disse 80 pladser. Desuden giver det dig gode muligheder for at flytte dine adler hurtigt rundt så dine modstandere ikke kan vide sig sikker på hvilke byer dine adler står i ;)

Smed trin 20 Dette er nødvendigt for at have et funktionelt akademi. Springer man akademiet over kan man standse ved trin 15 og have alle enheder udforsket. dette sparer 215 pladser i din farm. begrundelsen for ikke at gøre dette ses under akademi

Forsamlingsplads trin 1
Skal være der for at du kan flytte på dine tropper.

Statue trin 1
Dette vælger jeg selv altid at bygge i alle byer for at kunne flytte min paladin rundt. Jeg er dog som så mange andre for dårlig til rent faktisk at flytte ham rundt og burde måske spare de 10 farmpladser og bruge dem på noget fornuftigt :p

Marked trin 25 Jeg standser altid ved 17 fordi jeg sagtens kan nøjes med de 59 handelsmænd dette giver. Jeg har med min aktivitet i den tid jeg spiller ikke brug for flere for at holde mine råstoffer hvor jeg gerne vil have dem. Det sparer endda hele 619 pladser i farmen i forhold til trin 25. Det er derfor især her man bør gøre sig store overvejelser om man virkelig bør bygge et trin ekstra. Især i sine offensive byer der ikke kan få stacking effekt.

Miner (træ/ler/jern) trin 30
Man kan altid bruge de ekstra råstoffer ;) Dog er der nogen der mener man får for meget jern på denne måde. Dette vil også være korrekt så længe man selv bygger sine byer da det ikke kræver de store mængder jern. Senere i spillet vil især defensive byer koste store mængder jern og du vil være glad for det ekstra du har :)

Farm trin 30
Dyrt men nødvendigt hvis du vil have nogle ordentligt store hære

Lager trin 30 Altid rart med 400k lager. For store spillere i verdener med moral baseret på point kan det være en fordel at holde lageret lidt længere nede.

Gemmested trin 10 Dette kan udelades helt senere i spillet, hvis man hellere vil have de 8 ekstra soldater, men det er ikke noget der rigtig rykker.

Mur trin 20 Den bonus du får til dine tropper når du kommer under angreb på et tidspunkt er uundværlig

Kort kommer den til at se således ud:

Hovedkvarter trin 20
Kaserne trin 25
stald trin 20
værksted trin 2
Akademi trin 1
Smed trin 20
forsamlingsplads trin 1
statue trin 1
marked trin 25
træ/ler/jern miner trin 30
farm trin 30
lager trin 30
gemmested trin 10
mur trin 20


Kommentarer? forslag?
 
Senest redigeret:

9708

Nybegynder
Reaktionsscore
0
Endnu en super guide :)

Tak for hjælpen er skam allerede startet på en ny verden for at prøve taktikken..

Keder mig med v6 :(
 
Top