Dansk indavl

Baulerss

Senior medlem
Reaktionsscore
6
Ser folk som f.eks. the-cleaner bliver ved med at skrive at dansk TW er ved at dø osv. osv.
Han skriver f.eks. at det pga. dual kontoer og folk der alt for aktive.


Jeg gider ikke dansk TW mere, så dette bliver mit sidste indlæg. Hvertfald i et godt stykke tid, indtil mentaliteten måske er vendt.
Poster dette indlæg for at vise mit syn på hvorfor dansk TW er ved at "dø" og hvad man evt. skal gøre for at bevare dansk TW.
Fra mit synspunkt ligger det IKKE kun hos Innogames (udover at de skal skrue ned for betalingsverdener), men hos spillerne.

Håber derfor man ikke ser dette indlæg som tud/whine, arrogant eller flame. Ren og skær brugt tid på at skrive dette indlæg, for at forhåbenligt kunne være med til at skubbe dansk TW i den rigtige retning.

De danske verdener er blevet meget små efterhånden, og folk kender hinanden på kryds og tværs.
Når folk ikke kan sætte sig udover deres egen næsetips, og at de ikke realisere at vi spiller et SPIL og derfor bliver personlige i et socialt spil, ødelægger det spillet for mange. Specielt fordi der skal ikke meget til for at påvirke en verden på .dk.


Mit navn på V14 er chuuv. Jeg startede op på denne verden, for at prøve noget nyt. Så lavede en ny stamme.
Tænkte det skulle være for sjov stamme, der bare angreb de store kontoer med katapulter (selvmordsagtigt).
Ville tage lidt mindre anerkendte/erfarne/aktive spillere ind, og evt. spillere man ikke har spillet med før.
For så mange af de gode spillere/meget aktive spillere/dual-tri kender hinanden og hopper ind i samme stamme fra start.
Som man ser på V13, ender det bare i utrolig kedsommelige verdener (Rasta dominere fra start til slut).


Som mange måske har prøvet, kan man fra den ene dag stole på en person i TW og den anden dag være ærkefjender.
Men, TW er et spil mange folk ligger mange kræfter i, og et socialt spil hvor man ofte snakker meget med folk.
Derfor er det mig virkelig uforståeligt, hvordan man i et spil begynder at blive personlig. Svine andre personligt.
Kan åbenbart se det standard, ud fra hvad jeg også høre om V12, og nogen andre episoder på forskellige verdener.
Nu jeg ikke sart af natur. Men når jeg så se voksne mænd der sidder og spiller et spil, kalde andre for ludere osv., tænker jeg sku over om man sidder og spiller med retarderet mennesker?

Jeg kommer selv fra .net indenfor TW.. Her er der også meget flame, sådan er det på internettet generelt.
Men der godt nok stor forskel i forhold til .dk.
Folk der har prøvet MOBA spil (dota, lol osv.), er også van til dette. Men tror de fleste vil give mig ret i, at der stadig er ekstrem stor forskel når/hvis man sammenligner med de danske TW servere.

Der masser af nice folk herinde, og glad for dem man har mødt. Men der skal ikke mange personer til der ikke fatter at opføre sig, for at direkte ødelægge spille glæden for andre personer.


Det er ikke kun omkring det sociale/anstændighed jeg mener det går galt på .dk TW. Det mere hvordan de erfarne/aktive spillere agere. Det er få kontoer, desværre, der direkte bestemmer ud fra deres handlinger hvordan verderne på .dk ser ud.


Det jeg vil frem til:

DK verderne er blevet så små. Så jer store aktive og erfarne spillere.
Stop med at give så dårlig indflydelse på de spillere der på vej op.
Det eneste jeg ser, er når det ikke går ens egen vej sviner man/lyver man osv.
Det åbenbart fair når man adler små inaktive ikke særlig gode spillere ud. Men når det kommer til en selv, så quitter man bare, og kalde de andre for snydere/backstabbers osv.
hmh
Brug noget tid på at lære andre folk spillet. Ligesom andre folk lærte jer spillet. Det er de færreste, der har selvlært alt indenfor TW.
Lad være med at svine folk personligt, ligemeget hvad.

De sjoveste stunder for næsten alle jeg har mødt i TW, har ikke handlet om at vinde.
Men at spille spillet, med respekt for selv dine modstandere. Spørg alle anerkendte spillere på .net (og der 10000x flere spillere der end .dk), og de vil sige det samme.
Vinde er målet når man starter en stamme, starter op i en verden, for mange folk. Men der hvor de har haft størst underholdning er ikke når de efter MEGET lang tid (f.eks. 2 år) har vundet en verden. Men når de har haft SAMARBEJDE med deres stamme, og/eller kæmpet mod modstandere med respekt. Endda måske kæmpet mod folk de kender.

Udover det, kan diplomati og spionere osv. være en rigtig sjov del af TW.


Men her på .dk, bliver alt vendt om til noget negativt.
Man beskylder hinanden for at kramme, beskylder hinanden for at snyde, man kender folk i andre stammer og udnytter dette. Osv. osv.

Stop det. And you will see.

Det var måske et rodet indlæg, men har ikke lyst til at bruge mere tid og dermed læse det igennem osv.
Håber min pointe kan ses.
Ønsker folk held og lykke, have fun og husk det er i bund og grund "kun" et spil :)



ps. Sniferne, der var en grund til jeg blokerede jer, så stop med at skriv beskeder til andre spillere som skal videresendes til mig.

sniferne jul 19,2013 11:13
Din profil tekst er jo lidt til grin mate, da i jo sparkede til Murava da han nærmest lå ned, samt du siger i ikke laver aftaler, men i samarbejder med FZ og MBA, og det gjorde i imens vi slog på LS ^^

ViviDK jul 19,2013 11:15
looooool

Denne besked er fremsendt af ViviDK

chuuv jul 19,2013 11:58
er den til mig?
der står ikke rigtig noget på vividk's profil tekst jo

ViviDK jul 19,2013 11:59
Ja. Overskriften hed. Til chuuv:)


Altså lol. ^^ I nok nogen af de mest dobbeltmoralske personer. Og er jeg nok ikke den eneste der mener.
Jeg har aldrig sagt jeg ikke vil diplomati.
Har brugt rigtig meget tid på denne verden på folk der mindre gode/mindre erfaren/mindre aktive. Nogen fra min egen stamme, andre i MBA. Nogen af dem er rigtig taknemmelige.
Det jeg spiller for. Have det sjovt og prøve at trække spillere op, som jeg selv blev trukket op for lang tid siden.
Have fun Sniferne. Ærgeligt vi aldrig fik en god kamp med respekt for hinanden. Og nej, overstående er ikke skrevet pga. jer, men i er en del af det jo.
 

Skolehaven

Elite medlem
Reaktionsscore
11
Det eksembel du viser frem er jo et tydeligt eksembel på en del af problemet med at de danske servere bliver mindre og mindre. Man har ganske enkelt ikke respekt for hinanden. I det her tilfælde ved helt at ignorere et ønske om ikke at skive til en person. Men generelt set er der rigtig mange årsager til at antallet af spillere er faldet. Mes markant er dog vores ringe størrelse, der gør at alle kender alle og selv små indvirkninger kan giver forholdsvis store ændringer.

Man må dog ikke glemme at tidernes morgen var helt anderledes. Jeg husker selv da jeg startede i V2 2 måneder efter serverens start. Dengang kunne man have stor betydning selv ved en sen start. Det handlede om at der var så mange flere spillere at man ikke lå i nærheden af alle dem med adler. Men tiden var også en anden, der var fx kun 1/10 del af dagens antal MMO spil. Det har helt sikkert kostet en masse spillere. Både fordi de andre spil er nye og interessante eller bare passer bedre til folks temperement. Desuden dengang blev jeg hvervet til spillet via en reklame. Kan dog ikke huske hvor jeg så den. Dem ser man heller ikke længere og det er tydeligt, hvor reklame fokusset er: Der hvor pengene tjenes. Det er jo trods alt et firma og ikke en hobby.

Selv fortsatte jeg efter V2 på den norske V4, da de fik en da det passede mig rigtig godt, men også fordi at vi havde mistet vores CM uden en afløser og uden nogen særlig grund til det. Det kan man jo tænke over hvorfor. Den lange døde periode uden en CM tog helt sikkert også et stort antal spillere fra de danske servere. Folk faldt simpelthen til på andre servere eller i andre spil på dansk og det virkede dødt. Uden lederskab blev rygterne om korrupte supportere ikke taget hånd om af en CM og jeg ved ikke af hvor mange der fulgte op på deres klager og skrev til Hovedkvarteret.
Man kan sætte spørgsmål ved om Inno gjorde nok for at finde en ny CM, men man må også undres at ingen ville/kunne tage det ansvar det er at være CM og få gang i tingene igen. Selvfølgelig kan man ikke ansætte nogen man ikke mener er egnede, men det er lidt skræmmende at ud af ca 7000 registrede spillere, der var dengang, så var der ingen interesserede, som også var egnede.

Da V4 endelig kom vendte jeg tilbage fordi jeg hellere ville spille på en dansk server, men som sagt mange mulige der gerne ville have været med kom ikke. De vidste det ganske enkelt ikke grundet den lange ventetid. Rygterne om min spillestil på den verden har forplantet sig på en måde der i dag mest er negativ. Mest af alt fordi der kun er fokus på den aktivitet der var på min konto. Sandheden var dog at det i mindst lige så høj grad var samarbejdet, fællesskabet og offerviljen der førte mig og min stamme så langt som den kom. Blandt andet illustreret ved at vi havde kagestodder der blev hvor han var selv om han blev kattet helt i stykker da stammen intet deff havde. Aftalen var ganske enkelt at så længe de forsøgte at få han til at genstarte på den måde, så lod de os andre i fred. Vi andre skulle så når det hele var overstået støtte ham i hans genopbygning, samt for at undgå han blev alt for lille få adler så hurtigt vi kunne og tage deres største spillere ud. Hverken den offervilje, det lederskab, det samarbejde og sammenhold finder du nogen steder i dag. Naturligvis forblev han en del af stammen. Uden sammenhold og samhørrighed får man ikke spillere til at forblive i spillet.
Dertil kom også at vi brugte en del tid på at fortælle vores historie på forummet. På trods af vores begrænsede antal vidste stort set alle på V4 hvem vi var. De både snakkede om os og med os og blev behandlet med respekt. Naturligvis var der drillerier og morskab over andres manglende evner, men vi kom jo heller ikke lige godt ud af alle situationer og fik da også igen. For at illustrere at der ikke var ondt blod imellem mig eller mine modstandere så kan jeg jo nævne at jeg har spillet sammen med mange af dem jeg var imod dengang på andre verdener, blandt andet Tobias2008, som det lykkedes os næsten at udadle eller Orary som det lykkedes os at få udadlet. Det havde de næppe gidet hvis jeg havde svinet eller disset dem eller for den sags skyld skrevet til dem når de ikke ønskede det.

Men selv på V4 skete der ting der undrede mig. Fx kom en spiller med RL trusler. For det første hvorfor gøre det kun for et spil? for det andet hvorfor var der folk der så op til ham som den lidt "rå" og "seje"? Den slags disrespekt for sine modstandere koster. Både på den korte bane og på den lange bane og det uanset spillerens guldforbrug! Den accept af denne type spillers opførsel er maksimalt ødelæggende for spillet. Der er kun så og så meget support kan gøre imod en spiller. Begynder han atter at spille under nyt nick og nyt IP, så er der kun ham selv til at tale over sig for at support kan gøre noget ved ham selv efter et permanent ban. Hvis spillerne selv begyndte at vende disse typer ryggen, så ville det øge lysten til spillet betragteligt hos mange, men så længe vi vil have dem så er der mange der vælger et andet spil med en bedre atmosfære.

Et andet rigtig godt eksembel ville være V8 som blev annonceret som en verden for nybegyndere. Reaktionen fra de gamle spillere var: Yes et sted at owne noobs. Først efter massiv kritik da de 2 stammer blev lagt sammen blev de skilt igen, men lige lidt hjalp det. Nybegynderne var væk og de der var tilbage blev adlet når man manglede lidt flere landsbyer til kampen imod den anden stamme. Med en sådan opførsel så kan support sætte nok så gode verdener op. Spillerne vil altid kunne ødelægge en sådan verden.

For at vise at spillet ikke behøver at være så kedeligt og ensformigt har jeg haft startet en stamme som GCTA bedre kendt som pokemon stammen på V12. De spillere der deltog der lærte at et forum ikke behøver at være kedeligt med kun titler som generelt, off, deff osv. Man kan jo bare starte med at kalde dem noget andet og så læse sig til hvilke fora der bruges til hvad. En stor del af at gøre et spil sjovt så der er fedt at være med er at bryde ensformigheden. I legestuen på V14 havde vi fx forums som "Luk pædagogen inde" "rød stue" osv. Kun fantasien sætter grænser.

Min personlige konklusion er at det ikke er spillet den er galt med som nogen syntes, men i langt højere grad spillerne og til dels udvalget af online spil.

Det illustredes jo meget godt ved indførslen af højere indkomst 20% i V11, hvor kritikkerne påstod at man nu kunne købe sig til sejren. Jeg tjekkede selv top 20 kort før adlingerne startede. 17 af 20 var ikke aktive og farmede = ergo de fik det fra minerne (de +20% og/eller reduktionen i bygningernes pris) Det ironiske af det var at langt de fleste af de 17 var udadlet en måned senere, da de ikke havde forstået at det var tropper der gør at man vinder og ikke point alene. Til trods for dette modbevis påstår mange at man kan købe sig til sejren, men sandheden er at mange af de der lå på listen dengang (de 17) spiller ikke i dag. Netop fordi de ikke kunne købe sig til sejren. Spillere der i dag, hvis de stadig spiller, er i et andet spil.
 
Top