Julehygge med Foaly

Foaly

Elite medlem
Reaktionsscore
2
I denne hårde juletid hvor alle venter på at den næste verden skal blive annonceret og komme i gang, så tænker jeg at vi måske alle burde komme stress i forkøbet. Vi ved vel alle hvor hårdt det er på en ny verden, når vi bliver angrebet i øst og vest, farmningen skal køre, stammevenneren skal have hjælp og ikke mindst det der med at slå igen er jo vigtigt. Hvordan får man dog tid til at komme højtiden fornuftigt i møde, når så mange mennesker bare insisterer på at stjæle af ens tid bare for at man kan give en smule modstand? bare for at man kan more sig over hvordan de andre slår sig? Jo nu skal i høre hvad :xmas smile: fortalte mig

Man tager i nævnte rækkefølge og kommer i en skål eller lignende:

  • 1 kg Mel
  • 575g Sirup (helst mørk)
  • 300g Farin (også der bør det mørke vælges)
  • 225g Margarine (smør fungerer også)
  • 40g Pommerangskal (Appelsinskaller)
  • 4 tsk Kanel
  • 2 tsk Nelliker
  • Skallen fra en halv citron
  • 200g Hakkede mandler
  • 15 g Potaske (husk at opløse det i vand)

Når det hele er i røres det sammen til en homogen dej. brug hvad i lyster. Håndkræfter, mixer eller en kombination. Til sidst deles dejen i 5 lige store dele og rulles ud til lange pølser. De ligges på en flad tallerken/fad eller lignende og så i køleskabet eller fryseren efter temperament. Når dejen har sat sig tager man en pølse ud og skærer den i passende skiver. På en bage plade og så i ovnen ved 200 grader i ca 5 min.

  • Tricket ved at skære dem ud når dejen er kold er at du får nogle meget mere ens skiver :xmas wink:
  • Og så det faktum at man bare kan tage en rulle ud og skære, bage i de 5 min der er imellem man holder fjenden bag sig i tabellen. Friske brunkager til spillet (mm) :xmas biggrin:
  • Alternativt, så kan de også rulles ud på bordet og udstikkes i alverdens figurer til glæde for især børn og barnlige sjæle... Men de skal jo ikke have noget, så never mind :xmas tongue:
 

kuntz13

Veteran
Reaktionsscore
0
Det skal jeg helt klart prøve i den nærmeste tid :p
Men hvor lang tid skal dejen køles ned ? :huh:
 

Foaly

Elite medlem
Reaktionsscore
2
Jeg plejer at lade den stå til næste dag... men du kan sagtens nøjes med ca 3 timer. Kommer selvfølgelig an på hvor skarp din kniv er ;) meningen er at man kun skal kunne se der er tage en skive ved at kigge fra den ende af hvor skiven er skåret :)
 
Top