Opaws Farmguide

opaw

Elite medlem
Reaktionsscore
0
(fortsættelse af http://forum.tribalwars.dk/showthread.php?p=30432#post30432)

Ja, ja! Mob du nu bare med at jeg aldrig får skrevet noget ned, og bare sidder og regner det hele forfra i simulatoren hver gang jeg starter på en ny verden.

Men nu har jeg så fået skrevet noget ned. Følgende artikkel er altså ment som en hjælp til at bygge sin hær op lige efter at man er startet et spil – Det gælder både hvis man starter på en ny verden, eller man starter sent. Hvis man starter sent er det dog vigtigt at man finder en stamme, der vil hjælpe en endnu hurtigere frem end det man opnår ved at følge den vejledning jeg har skrevet her. På den måde skulle det ikke være muligt at de øvede kan blæse en af banen bare fordi man er nybegynder.

Det er til at begynde med to måder at få råstoffer på: Enten ved at bygge minerne op eller ved at plyndre råstoffer i barbarbyerne omkring din første by.
Minerne giver en stabil mængde råstoffer hele tiden, men det går langsomt, og det er dyrt at bygge dem op. Når man har bygget dem lidt op (mindst til level 1) skal man vende blikket mod barbarbyerne, da plyndringer af disse er den hurtigste måde at skaffe råstoffer.

Jeg ved at skolehaven tidligere har haft noget om hvor meget man skal bygge minerne op i forhold til hvor meget man skal statse på at farme barbarbyer. Det kan være at vi kan få ham til at finde det frem ved lejelighed. Det er så ikke det som det skal handle om her, men kun med hvilke enheder man skal farme.

Til at begynde med har man meget få tropper og det betyder at man skal angribe med mikro-hærer, af to grunde: man har ikke så mange tropper, da det tager lang tid at bygge tropper; og man skal sprede risikoen så meget som muligt, så man mister så lille en del af sine tropper som muligt hvis det går galt – der er nogen der kunne finde på at stille tropper i barbarbyerne for at ramme dine tropper.

Mur 0
Byerne har en et egetforsvar, hvor det i hvert fald er mest almindeligt at den er sat til 20. Derfor er det følgende beskrevet ud fra denne beskyttelse, men det kan være at der kommer en verden med et andet egetforsvar og så skal man til at regner i simulatoren igen. - men dette giver stadig en ide om hvad det er man skal regne ud.

Det første jeg kigger på er hvor meget der skal til at komme forbi byens egetforsvar (uden bymur) uden at der er tab ved et held på 0. Da man nu om dage få 10 spyd og 10 sværd i præmie for at sætte et spyd i produktion så vi jeg gikke på hvad de kan bruges til:
<table border=8><tr><td>
wall.png
</td><td>
unit_spear.png
</td><td>
unit_sword.png
</td><td>
unit_axe.png
</td><td>
unit_spy.png
</td><td>
unit_light.png
</td><td>
unit_ram.png
</td><td>tab</td>
</tr><tr><td>0</td><td>10</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>1</td>
</tr><tr><td>0</td><td>10</td><td>2</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td>
</tr><tr><td>0</td><td>10</td><td>0</td><td>2</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td>
</tr><tr><td>0</td><td>33</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td></tr>
</table>
De 10 spyd er hurtigt borte, hvis man sender dem alene, da man vil miste et hver gang. Man kan dog redde situationen ved at lade to sværd gå med. Det betyder samtidig at det tager 20% længere tid at hente råstofferne, end hvis man vælger en løsning hvor man sender 33 spyd alene, hvilket der skal til for at sende spyd alene.

Det vil sige at vi kan sætte følgende tommelfinger regel op: Hvis ikke man kan regne med at 33 spy kan komme hjem med mindst 80% af deres bæreevne i gennemsnit kan det betale sig at dele dem op, og sende dem af sted i 3 mindre hold sammen med sværd. Jeg vil godt vove det ene øje og sige at det kan nok altid betale sig, da der er hård konkurrence om råstofferne.

Hvis man så når frem til at kunne lave økser, så kan man også sende 2 økser med spydene for at passe på dem. Økserne bevæger sig lige så hurtigt som spydene, så her slipper vi for den 20% reduktion - her er det bare at sende af sted i så små hold som muligt.

Derefter holder man bare sine sværd hjemme for at passe på sin egen by, da de andre jo ellers kunne finde på at farme din by. Hvis din bymur er på 5 eller der over, er det ubehageligt for dine fjendes økser at måde dine sværd hjemme.

Når bymuren er 5 eller der over, vil det tab som angriberen mister ved sammenstødet koste flere råstoffer og tage længere tid at genopbygge end de 10 sværd – er muren mindre end 5 bliver sværdene de dyreste. Dette skal man også overveje inden man ”s***er” og sender sine sværd ud i en barbarby uden bymur.

Mur 1
Med tiden begynder barbarbyerne at bygge en bymur, og nogen af dem vil have en mur på 1. Når dette indtræffer må man regne med at man får tab på et eller flere af sine farmerhold. Det største tab får man, hvis man stadig bruger sværd, når det indtræffer, og det mindste tab får man hvis man bruger økser (se tabel neden for). Heri ser man allerede den første forskel på at angribe med defensive tropper og offensive tropper. At angribe med sværd er kun en nødløsning til man har fået produceret nogen økser.

Når man får sit første tab, skal man naturligvis skifte taktik med det samme, så man nu bruger hold, der kan komme over en bymur 1 uden tab.

Spyd er også en defensiv enhed, så der skal 1373 af dem til at kravle over en bymur 1 uden tab - det er så mange at det er upraktisk - så frem over må vi opgive at sende dem af sted alene. Den eneste grund til at sende med ud at farme, er at det er den bedste enhed vi har på nuværende tidspunkt i spillet til at bære råstofferne hjem.

Man kan også godt fortsat bruge sværd til at farme med - det kræver dog at der er 33 sværd til at passe på 33 spyd, og det går 20% langsommere end med kun 11 økser og 11 spyd. Dette er selvfølgelig endnu et eksempel på hvorfor man skal angribe med offensive enheder så som økser, frem for deffensive som sværd - Man skal ikke bruge så mange offensive enheder, og de er derfor langt hurtigere at bygge.
<table border=8><tr><td>
wall.png
</td><td>
unit_spear.png
</td><td>
unit_sword.png
</td><td>
unit_axe.png
</td><td>
unit_spy.png
</td><td>
unit_light.png
</td><td>
unit_ram.png
</td><td>tab</td>
</tr><tr><td>1</td><td>33</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>3</td>
</tr><tr><td>1</td><td>10</td><td>2</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>4</td>
</tr><tr><td>1</td><td>10</td><td>0</td><td>2</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>1</td>
</tr><tr><td>1</td><td>1373</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td>
</tr><tr><td>1</td><td>33</td><td>33</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td>
</tr><tr><td>1</td><td>11</td><td>0</td><td>11</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td></tr>
</table>
Som jeg vil kigge på om lidt bliver det helt umuligt for spyd at komme over en bymur der er højere end 1. Derfor haster det på dette sted i spillet at få lavet sig en stald, så man kan lave LK, til at bære råstoffer hjem i stedet for spyd.

Den første enhed man kan producere i stalden er spy, som også er en nyttig enhed, bruge til at se hvor mange råstoffer der er i byen og hvor når det kan betale sig at komme igen. Der skal 4 spy til for at komme med over en mindre mur, så det sender man med sine farmerhold så snart man har dem - uanset hvordan ens farmerhold ser ud.

Mur 2 og 3
Når muren op på 2 kommer spyd aldrig over uden tab, så skal der LK til. Hvis muren er to kan man nøjes med 4 LK, men ved en mur på 3 skal der 9 lk til.

Hvis muren bliver bygget op til 4 eller mere skal man rive den ned med rambukke eller katapulter. Der skal lige mange katapulter til som rambukke.

Katapulterne er de dyreste, og dem der kræver den højeste teknologi, men jeg vil minde om at det er den enhed man først får, med meget stor deffensiv værdi. Derfor kan det betale sig at bygge mange af dem i ens første by, for at passe på den.
<table border=8><tr><td>
wall.png
</td><td>
unit_spear.png
</td><td>
unit_sword.png
</td><td>
unit_axe.png
</td><td>
unit_spy.png
</td><td>
unit_light.png
</td><td>
unit_ram.png
</td><td>tab</td>
</tr><tr><td>2</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>4</td><td>4</td><td>0</td><td>0</td>
</tr><tr><td>3</td><td>0</td><td>0</td><td>0</td><td>4</td><td>9</td><td>0</td><td>0</td>
</tr><tr><td>4</td><td>0</td><td>0</td><td>106</td><td>4</td><td>0</td><td>15</td><td>0</td></tr>
</table>
 
Senest redigeret:

opaw

Elite medlem
Reaktionsscore
0
Pis - Er der en eller anden der kan få de tabeller rigtige - Det har drillet mig i over en time nu.
 

Jaysen

Nybegynder
Reaktionsscore
0
tabeller i forvirring

Prøv at sætte dine tabeller ind i et regne ark, og derfra smide dem ind som et pic.? Det er da et forsøg værd, ikk`?
 

opaw

Elite medlem
Reaktionsscore
0
Prøv at sætte dine tabeller ind i et regne ark, og derfra smide dem ind som et pic.? Det er da et forsøg værd, ikk`?

Tabellerne er rettet - men jeg kunne selvfølgelig sætte borders på. Du skulle have set dem før :D
 
Top