Det er en lille smule indviklet og lidt svært at forklare, men jeg skal gøre et forsøg
Muren har for det første en basis forsvars værdi. Jeg har desværre ikke kunne finde den oversigt jeg engang havde over hvilke værdier dette er, men jeg mener den starter på 70 og stiger stødt for hvert trin.
Denne basis forsvars værdi er grunden til at man fx. kan miste tropper på at angribe en by uden tropper i (vi kender det alle fra farmning af barbare hvor murene må bankes ned jævnligt for at ikke miste tropper
).
Så er der forsvars bonussen som du spørger til. Den virker på den måde, at hvis du fx. har 100 spyd i en by, så vil de hvis du har mur 5 (+ 20%) kæmpe som 120 spyd.
Så for hvert trin er der en basis forsvar værdi til byen + forsvars bonus til tropperne.
Men de forskellige enheder har forskellige styrker og forskellige enheder de er specielt gode mod, de har forskellige generelt forsvar, kavaleri forsvar og bueskytte forsvar-værdier. Derfor vil du ikke kunne stille det op som du gør, med at udregne at der skal 60 enheder til at holde 30 ude.
Der er også en helt speciel formel bag en hver kamp der skal tages med når man ser på hvor meget og hvad der skal til at vinde en kamp (kort sagt kæmper enhederne i "runder", fx. kavaleri først, så bueskytter osv. og den der ender med at have tropper tilbage vinder).
Den aller nemmeste og mest sikre måde at regne ud hvor mange enheder der skal til mod fx. 60 økser er: Brug simulatoren!